Kiedy nasza pociecha pojawi się już na świecie, w pierwszych miesiącach najważniejsze jest monitorowanie jej rozwoju. Jeżeli do pierwszego roku życia u niemowlaka nie wystąpią poniższe etapy rozwoju- niezbędna jest interwencja neurologopedy lub współpraca z logopedą.
OKRES MELODII 0-1 r.ż.
dziecko komunikuje się z otoczeniem krzykiem, płaczem, okrzykami, tzw. wyrażeniami onomatopeicznymi, mimiką, gestami;
I etap – głużenie (gruchanie) – 2-4 m-c życia
odruch bezwarunkowy
pojawiające się samorzutnie, trudne do rozróżnienia dźwięki
stanowi trening narządów artykulacyjnych, przygotowujący je do mówienie
ekspresje głosowe zw. z pozytywnymi stanami emocjonalnymi
II etap – gaworzenie – 5-8 m-c życia
odruch warunkowy – dziecko powtarza dźwięki, których brzmienie uchwyciło od otoczenia – ćwiczenia pamięci i słuchu
zamierzone i świadome powtarzanie dźwięków i sylab
ćwiczy operowanie własnym głosem, motorykę artykulatorów, jak również słuch fonemowy
dziecko wymawia poprawnie: a, e, i (niekiedy), m, n, d, t, b;
ok. 8 m-ca życia niemowlę zaczyna rozumieć wypowiedzi otoczenia, zwłaszcza te o mocnym zabarwieniu emocjonalnym
w 9 m-cu życia pojawia się gest wskazywania palcem
w 10 m-cu życia dziecko próbuje nazywać otaczających go ludzi i przedmioty (sylaby-słowa)- to bardzo ważny etap w rozwoju, gdyż dziecko zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że wszystko, co go otacza ma swoją nazwę
pod koniec 1-go roku życia dziecko:
rozumie proste polecenia
umie rozróżnić nazwy bliskich mu osób oraz znanych przedmiotów, czynności
potrafi powtórzyć sylaby czy słowa wypowiadane przez dorosłego człowieka
potrafi wypowiedzieć samodzielnie kilka wyrazów.