Treść strony
Integracja sensoryczna
Procesy integracji sensorycznej (SI) funkcjonują dzięki sprawnie działającemu układowi nerwowemu, który przyjmuje, rozpoznaje, segreguje, interpretuje i integruje z już posiadanymi, zapamiętuje je i składa pojedyncze bodźce we właściwe zachowania.
W miarę upływu czasu, w oparciu o nabywane doświadczenia i wiedzę, reakcje te rozwijają się i doskonalą, tworząc bazę wzorców zachowań. Sprawnie funkcjonująca integracja sensoryczna tworzy podstawę poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego.
Co może wskazywać na trudności u dziecka z integracją sensoryczną?
Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle zachowują się inaczej niż rówieśnicy.
Często mówi się o nich, że są „niegrzeczne”, „nadruchliwe”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”, „roztargnione”, „leniwe”.
Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka, ale są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego.
Jakie zachowania mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej u Twojego dziecka?
- wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce sensoryczne
- problemy z koncentracją uwagi
- nadpobudliwość ruchowa
- obniżona sprawność ruchowa
- unikanie zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli
- zbytnia powolność podczas wykonywania codziennych czynności samoobsługowych
- niezgrabność ruchowa
- problemy z utrzymaniem równowagi
- obniżony poziom koordynacji ruchowej
- unikanie zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby)
- trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
- trudności z jedzeniem – preferowanie tylko określonych struktur pokarmów
- brak umiejętności dostosowania odpowiedniej siły do wykonywanej czynności
- trudności w rozróżnianiu stron, poczucia kierunków
- trudności z odbiorem bodźców słuchowych, wykonywaniem poleceń werbalnych
- trudności z odbiorem bodźców wzrokowych, krótki czas fiksacji wzrokowej
- nadpobudliwość emocjonalna
- trudności z wyciszaniem się, zasypianiem i spokojnym snem
- zaburzenia interakcji społecznych z innymi dziećmi
- opóźniony rozwój mowy
- problemy z nauką pisania i czytania.
Wymienione przykłady to tylko wycinek reakcji i zachowań mogących wynikać z zaburzeń integracji sensorycznej, które mogą występować pojedynczo albo wszystkie na raz.
Jeśli wymienione zachowania wydają Ci się znajome, najprawdopodobniej Twoje dziecko cierpi na zaburzenia procesów integracji sensorycznej i w tej sytuacji jako Rodzic powinieneś poważnie rozważyć diagnozę integracji sensorycznej u swojego dziecka.
Wybrane obserwacje Rodziców dzieci objętych terapią integracji sensorycznej w Krainie Skarbów:
„Nie potrafi panować nad swoim zachowaniem, bywa, że wszystko go drażni, często sprawia wrażenie złośliwego, niegrzecznego i źle wychowanego.”
„Na co dzień obserwujemy problemy emocjonalne – agresję skierowaną na nas, ale również w kierunku rodzeństwa, impulsywność, częste obrażanie się lub wpadanie w złość z byle powodu. W emocjach potrafi dotkliwie ugryźć.”
„Panie w przedszkolu zgłaszają, że nie może usiedzieć spokojnie podczas zajęć edukacyjnych, wstaje, chodzi po sali, przeszkadza innym dzieciom, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając prowadzenie zajęć.”
„W przedszkolu jest grzeczny, panie go chwalą, a dzieci bardzo lubią. Po powrocie do domu wstępuje w niego diabeł i nie jest w stanie panować nad swoim zachowaniem – biega, skacze po meblach, niszczy zabawki, bywa agresywny, często wybucha złością i płaczem bez wyraźnego powodu.”
„Ciągle jest w ruchu, skacze, biega, huśta się na krześle, podejmuje ryzykowne aktywności i choć jest bardzo sprawny, cały czas wymaga od nas asekuracji.”
„Na placu zabaw nie lubi wspinać się na drabinki, unika zjeżdżalni i karuzeli, lubi się huśtać, ale delikatnie i krótko, szurając nogami. Najlepiej czuje się na kolanach, mocno przytulony.”
„Od zawsze był bardzo ostrożny, w przedszkolu niechętny do zabaw ruchowych, woli bawić się na dywanie lub przy stoliku.”
„Często potyka się, przewraca się nawet na płaskiej powierzchni, bardzo szybko się męczy. Chodząc po schodach musi trzymać się za rękę.”
„Nie lubi mycia głowy i czesania włosów, mycia zębów, źle reaguje na zmianę ubrania, drażnią ją metki, woli nosić bluzki z długimi rękawami, akceptuje tylko obcisłe spodnie.”
„Nie lubi bawić się plasteliną czy malować palcami, ogólnie nie lubi mieć brudnych rączek.”
„Nie lubi być przytulany, nagłe dotknięcie wywołuje u niego niemiłą reakcję, zwraca uwagę nawet drobne urazy.”
„Nie może usiedzieć w miejscu, lubi skakać na kolana, często „wbiega” w nas i mocno się przytula, gryzie rękawy, zamki przy bluzach, wkłada różne przedmioty do buzi, szczypie dzieci w przedszkolu.”
„Ma trudności z wyciszeniem się przed spaniem, wierci się i długo nie może zasnąć, często przebudza się w nocy i przychodzi do nas.”
„Reaguje zbyt intensywnie na różne dźwięki. Często zasłania uszy, krzyczy i ucieka do innego pokoju, gdy włączam różnego rodzaju sprzęty AGD. Kiedy coś do niego mówię, sprawia wrażenie, jakby mnie nie słuchał.”
„Podczas imprez urodzinowych lub innego rodzaju spotkań, gdzie dużo się dzieje, jest wycofane, potrzebuje dłuższego czasu, aby oswoić się i zacząć się bawić. Woli siedzieć przy mnie i obserwować, jak inne dzieci się bawią.”
„Ma bardzo ograniczoną liczbę pokarmów, najchętniej jadłaby tylko ugotowany makaron bez sosu, suche bułki czy płatki śniadaniowe, oczywiście bez mleka.”
„Przebywając w nowych miejscach zwraca uwagę na zapachy, często mówi, że coś „śmierdzi”.”
Jak przebiega diagnoza SI?
Diagnozę przebiegu procesów integracji sensorycznej w Krainie Skarbów przeprowadza certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej i jest ona podzielona na dwie części.
Pierwsza część to obserwacja kliniczna dziecka na sali integracji sensorycznej, która odbywa się zawsze w obecności Rodzica.
W tym czasie nasz terapeuta integracji sensorycznej obserwuje zachowanie dziecka, spontaniczną i ukierunkowaną zabawę, poddaje je testom i próbom klinicznym dostosowanym do wieku i możliwości dziecka, które mają za zadanie min. ocenić, jak wygląda u dziecka dystrybucja napięcia mięśniowego i stabilizacja centralna, ocenia pracę oczu, poziom funkcjonowania motoryki małej, koordynację i poziom rozwoju funkcji motorycznych o bazie sensorycznej. Dziecko wykonuje również zadania, świadczące o jego reaktywności na bodźce sensoryczne.
Druga część to rozmowa z Rodzicem – w trosce o dobro naszych pacjentów, rozmowa ta odbywa się zawsze bez udziału dziecka.
Podczas tej części Konsultacji nasz terapeuta integracji sensorycznej, przeprowadza szczegółowy wywiad i zapoznaje się z kwestionariuszami wypełnionymi przez rodzica. Rodzic ma możliwość opowiedzieć o swoich niepokojach związanych z funkcjonowaniem dziecka na co dzień.
Terapeuta SI szczegółowo omawia wyniki obserwacji klinicznej dziecka na sali SI oraz wnioski z nich płynące i zestawia je z informacjami uzyskanymi wywiadu. Rodzic otrzymuje informacje czy prezentowane zachowania są elementami prawidłowego rozwoju i wynikają ze specyfiki etapu, w jakim obecnie znajduje się dziecko, czy też należy traktować je jako zaburzenia.
W sytuacji, kiedy konieczne jest objęcie dziecka terapią integracji sensorycznej, zostaje przedstawiony plan terapii oraz wskazówki do pracy z dzieckiem w domu i w przedszkolu czy szkole.
To również czas, w którym nasz terapeuta SI odpowiada na wszelkie pytania Rodziców związane z Konsultacją SI i ewentualną dalszą terapią dziecka.
Na życzenie rodzica może zostać sporządzona diagnoza w formie pisemnej.
Jak wygląda terapia SI?
O potrzebie przeprowadzenia terapii integracji sensorycznej decydują wyniki diagnozy SI.
Terapia integracji sensorycznej powinna rozpocząć się możliwie jak najwcześniej, tak aby dziecko osiągnęło maksimum swoich możliwości i w pełni funkcjonowało na poziomie swojego rozwoju intelektualnego.
Zajęcia integracji sensorycznej w Krainie Skarbów mają charakter aktywności ruchowej, która nakierowana jest na stymulację zmysłów oraz kompensowanie, określonych diagnozą, deficytów i zaburzeń w integracji zmysłowej dziecka.
Zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb i poziomu rozwojowego dziecka i mają postać „naukowej zabawy”. Dzięki niej dziecko uczy się odpowiedniego przetwarzania bodźców docierających z otoczenia i reagowania na nie ciałem oraz emocjami.
Posiadamy jedne z najlepiej wyposażonych gabinetów SI we Wrocławiu, aby sprostać różnorodnym wymaganiom terapeutycznym naszych małych pacjentów. Zajęcia integracji sensorycznej odbywają się pod kierunkiem certyfikowanego terapeuty w specjalnie przygotowanych do tego celu gabinetach, wyposażonych w profesjonalny i nowoczesny sprzęt terapeutyczny. W trakcie zajęć wykorzystujemy również elementy sali doświadczania świata.
W trakcie terapii integracji sensorycznej dziecko uczy się efektywnie i automatycznie przetwarzać i wykorzystywać wrażenia sensoryczne, co w konsekwencji poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. Skutecznie prowadzona terapia SI sprawia, że układ nerwowy dziecka jest coraz lepiej zintegrowany i zorganizowany.
Efektem i sukcesem prowadzonej terapii SI jest wyeliminowanie i skompensowanie problemów rozwojowych dziecka, a przez to zapewnienie mu dalszego harmonijnego rozwoju.
Dzieci uwielbiają zajęcia integracji sensorycznej w Krainie Skarbów, ponieważ świetnie się bawią, w przyjaznej atmosferze.
Zajęcia SI odbywają się zazwyczaj raz lub dwa w tygodniu i trwają 45 minut. W uzasadnionych przypadkach organizowane są turnusy terapeutyczne – jedno lub dwutygodniowe – gdzie zajęcia SI odbywają się codziennie, często wraz z innymi rodzajami terapii, indywidualnie dostosowanymi do potrzeb dziecka.
Postępy w terapii integracji sensorycznej są na bieżąco monitorowane, a po 12 miesiącach przeprowadzana jest rediagnoza.
Czym się zajmujemy