Treść strony
Neurologopeda
Kiedy rozwój mowy Twojego dziecka powinien Cię niepokoić?
- kiedy w wieku 6 miesięcy po okresie głużenia, nie zaczęło gaworzyć – najczęściej są to połączenia sylab np. ba- ba- ba, gu- gu-gu itp.
- kiedy w wieku 8 – 10 miesięcy nie pojawił się gest wskazywania placem
- gdy po ukończeniu 1 roku życia nie wypowiada sylab oraz pojedynczych słów
- gdy w wieku 18 miesięcy nie „wymawia” około 50 słów – przy czy słowa te mogą nie brzmieć tak, jak w mowie dorosłego np. “da” to “daj”, a “mi” to “miś”, ale najbliżsi są w stanie zrozumieć, co dziecko chce przekazać
- gdy po ukończeniu 2-go roku życia nie łączy dwóch wyrazów w proste zdanie, nie rozwija słownictwa, często porozumiewa się z otoczeniem za pomocą gestów i mimo, że ma dobry słuch i rozumie wszystkie komunikaty – nie potrafi do końca wyartykułować swoich potrzeb
- kiedy jako 3-4 latek nie posługuje się bardziej złożonymi zdaniami, nie zadaje pytań, nie potrafi, na swój sposób, opowiedzieć co robiło w przedszkolu czy na placu zabaw, wypowiada tylko proste słowa, mówi równoważnikami zdań.
Celem terapii neurolopedycznej prowadzonej w Krainie Skarbów jest stymulowanie rozwoju mowy i myślenia oraz budowanie umiejętności komunikacji dzieci w każdym wieku.
W Krainie Skarbów prowadzimy terapię neurologopedyczną:
- dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
- dzieci, u których zaburzenia mowy wynikają z nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego
- dzieci z zespołami wad wrodzonych oraz z zaburzeniami rozwojowymi.
Jak wygląda konsultacja neurologopedyczna?
Zwracamy szczególną wagę na kontakt z dziećmi i ich rodzinami, gdyż wiemy jak duże znaczenie w terapii neurologopedycznej mają relacji oparte na zaufaniu i zrozumieniu.
Podczas konsultacji neurologopedycznej cała uwaga skupiona jest na dziecku, odkrywaniu jego zasobów, jego zachowaniu, ciekawości poznawczej umiejętności koncentracji uwagi, zachowaniach werbalnych.
Przeprowadzany jest również szczegółowy wywiad z rodzicem i dokonywana jest analiza dokumentacji medycznej. Nasz neurologopeda omawia z rodzicami wyniki obserwacji dziecka i proponuje dalsze działania terapeutyczne.
Jak wygląda terapia neurologopedyczna?
Duża różnorodność metod i technik, którymi pracujemy, stwarza nam szerokie możliwości i pozwala na dostosowanie narzędzi terapeutycznych indywidualnie do zaburzenia i adekwatnie do wieku i umiejętności pacjenta/dziecka.
Nie pracujemy tylko jedną metodą, staramy się łączyć różne metody tak, aby jak najbardziej kompleksowo zaopiekować naszego małego pacjenta.
Każde zajęcia neurologopedyczne są dokładnie przemyślane i realizowane według zamierzonego planu do osiągnięcia postawionych sobie w pracy celów. Cele te wynikają z dokładnej diagnozy zaburzeń, umiejętności i możliwości każdego dziecka.
Zajęcia neurologopedyczne w Krainie Skarbów mają formę zabawy tematycznej, w której uwzględnione są wszystkie aspekty dotyczące mowy.
Ważnym elementem sesji terapeutycznej są ćwiczenia oddechwo – fonacyjne, które mają za zadanie usprawnić aparat oddechowy, pogłębić oddech i wydłużyć fazę wydechową.
W swojej pracy, oprócz stymulowania rozwoju mowy, nasz neurologopeda skupia się również na stymululowaniu funkcji poznawczych, takich jak pamięć, uwaga i koncentracja czy rozwoju myślenia słowno-pojęciowego.
Podczas prowadzonej w Krainie Skarbów terapii neurologopedycznej uwzględniono również czynniki, które warunkują nabywanie umiejętności komunikacyjnych i mowy:
- stymulację percepcji słuchowej z wykorzystaniem elementów logorytmiki
- stymulację motoryki małej przy zastosowaniu elementów terapii ręki
- budowanie właściwej kontroli posturalnej i schematu ciała.
Dzięki tak szerokiemu podejściu terapeutycznemu chcemy zapewnić jak najlepsze efekty prowadzonej stymulacji rozwoju mowy u Waszego dziecka.
Mamy świadomość, że praca z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii wymaga empatii, cierpliwości oraz kreatywności.
Zdajemy sobie również sprawę, że na pierwsze efekty terapii będziemy musieli trochę poczekać, ale wiemy, że warto.
Czym się zajmujemy