Treść strony
Nakładki na ołówki a prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
Chwyt narzędzia pisarskiego trenowany jest przez dziecko już od wieku niemowlęcego, kiedy to różnego rodzaju aktywność fizyczna i doświadczenia sensoryczne stanowią podstawę przygotowania barków, rąk i dłoni do chwytania narzędzia pisarskiego, a później rysowania i pisania.
Prawidłowa postawa ciała i stabilizacja centralna, odpowiednio silne mięśnie posturalne (mięśnie pleców, barków i brzucha) stanowią podstawę do kształtowania się właściwego chwytu narzędzia pisarskiego.
Chwyt trójpunktowy, który wymagamy od dziecka w szkole, jest ostatecznym etapem kształtowania się chwytu pisarskiego i możemy oczekiwać go dopiero od dziecka po 5 roku życia.
Jak wygląda prawidłowy chwyt trójpalcowy:
- kciuk i palec wskazujący są na tym samym poziomie, z zachowaniem odległości 1,5-2 cm od końcówki piszącej narzędzia
- narzędzie pisarskie oparte jest na boku palca wskazującego, na ostatnim paliczku
- cały opuszek palca wskazującego i kciuka oparty jest na narzędziu
- przestrzeń pomiędzy kciukiem a placem wskazującym tzw. web space pozostaje otwarta
- palce serdeczny i mały zamknięte i oparte na śródręczu
- nadgarstek oparty o podłoże i stanowi przedłużenie opartego przedramienia ustawionego w pozycji pośredniej.
O precyzji ruchu narzędzia pisarskiego decydują drobne ruchy placów trzymających narzędzie oraz odpowiednia płynność i zakres ruchu w obrębie stawu nadgarstkowego.
Naukę prawidłowego chwytu mogą ułatwić różnorodne nakładki na narzędzia pisarskie, które wykorzystywane są jako element uzupełniający terapię ręki prowadzoną w Krainie Skarbów.
Na rynku dostępne są różnego rodzaju nakładki, wykonane z różnych materiałów, o różnej wielkości i kształtach. Bardzo ważne jest aby nakładka została dobrana przez doświadczonego terapeutę terapii ręki indywidualnie do potrzeb dziecka.
Dzięki nakładce w łatwiejszy sposób pokażemy dziecku jak powinno układać palce. Warto zauważyć, że zwykle na początku, dziecko może sygnalizować, że dana nakładka jest niewygodna, trudno się z nią pisze. Należy dać dziecku czas na przyzwyczajenie się do nakładki, aby ręka mogła przystosować się nowego ustawienia.
Stosując nakładki używamy ich z założeniem, że nie będą one w stałym użyciu. Naszym celem jest, aby umiejętność chwytania narzędzia pisarskiego stała się dla dziecka nawykiem, a nie była wymuszona przez kolorowy gadżet.