Treść strony

Nakładki na ołówki a prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego

Chwyt narzędzia pisarskiego trenowany jest przez dziecko już od wieku niemowlęcego, kiedy to różnego rodzaju aktywność fizyczna i doświadczenia sensoryczne stanowią podstawę przygotowania barków, rąk i dłoni do chwytania narzędzia pisarskiego, a później rysowania i pisania.

Prawidłowa postawa ciała i stabilizacja centralna, odpowiednio silne mięśnie posturalne (mięśnie pleców, barków i brzucha) stanowią podstawę do kształtowania się właściwego chwytu narzędzia pisarskiego.

Chwyt trójpunktowy, który wymagamy od dziecka w szkole, jest ostatecznym etapem kształtowania się chwytu pisarskiego i możemy oczekiwać go dopiero od dziecka po 5 roku życia.

Jak wygląda prawidłowy chwyt trójpalcowy:

  • kciuk i palec wskazujący są na tym samym poziomie, z zachowaniem odległości 1,5-2 cm od końcówki piszącej narzędzia
  • narzędzie pisarskie oparte jest na boku palca wskazującego, na ostatnim paliczku
  • cały opuszek palca wskazującego i kciuka oparty jest na narzędziu
  • przestrzeń pomiędzy kciukiem a placem wskazującym tzw. web space pozostaje otwarta
  • palce serdeczny i mały zamknięte i oparte na śródręczu
  • nadgarstek oparty o podłoże i stanowi przedłużenie opartego przedramienia ustawionego w pozycji pośredniej.

O precyzji ruchu narzędzia pisarskiego decydują drobne ruchy placów trzymających narzędzie oraz odpowiednia płynność i zakres ruchu w obrębie stawu nadgarstkowego.

Naukę prawidłowego chwytu mogą ułatwić różnorodne nakładki na narzędzia pisarskie, które wykorzystywane są jako element uzupełniający terapię ręki prowadzoną w Krainie Skarbów.

Na rynku dostępne są różnego rodzaju nakładki, wykonane z różnych materiałów, o różnej wielkości i kształtach. Bardzo ważne jest aby nakładka została dobrana przez doświadczonego terapeutę terapii ręki indywidualnie do potrzeb dziecka.

Dzięki nakładce w łatwiejszy sposób pokażemy dziecku jak powinno układać palce. Warto zauważyć, że zwykle na początku, dziecko może sygnalizować, że dana nakładka jest niewygodna, trudno się z nią pisze. Należy dać dziecku czas na przyzwyczajenie się do nakładki, aby ręka mogła przystosować się nowego ustawienia.

Stosując nakładki używamy ich z założeniem, że nie będą one w stałym użyciu. Naszym celem jest, aby umiejętność chwytania narzędzia pisarskiego stała się dla dziecka nawykiem, a nie była wymuszona przez kolorowy gadżet.

Powrót na górę strony